Pierwszy sklepy internetowe zaczęły funkcjonować w Polsce niewiele później niż data pojawienia się internetu w naszym kraju. Minęło jednak wiele lat, zanim Polacy zainteresowali się poważniej handlem internetowym, wcześniej musieli zyskać zaufanie do zakupów w sieci, a nie w tradycyjnych sklepach. Później sytuacja się zmieniła. Niskie ceny, tak charakterystyczne dla sklepów internetowych sprawiły, że coraz częściej klienci nie odwiedzają tradycyjnych sklepów, poszukując interesujących ich towarów w sieci. Jak jednak wygląda sytuacja obecnie? Czy nadal warto zainteresować się stworzeniem sklepu internetowego?
Cena ma znaczenie
Powodem wzrostu popularności sklepów internetowych opartych o Presta Shop lub też inne systemy, jest łatwość ich założenia, skonfigurowania i prowadzenia. Nie bez znaczenia jest również fakt, że koszty założenia takiego sklepu, nawet uwzględniając kwestię wdrożenia, przestrzeni na serwerze etc, są niezwykle konkurencyjne w porównaniu z tradycyjnymi sklepami. Dlatego też sklepy internetowe są w stanie zaoferować znacznie lepsze ceny niż ich stacjonarna konkurencja. Tylko największe sieci tradycyjnych sklepów są w stanie konkurować z ofertą sprzedawców internetowych, a nawet one podkreślają atrakcyjność zakupów internetowych swoimi hasłami, że w ich sklepach są „ceny internetowe”.
Nie zawsze wystarcza sam internet
Owszem, jeżeli handel odbywa się poprzez sklepy Prestashop, to większość powodów, dla których potrzebujemy fizycznej przestrzeni – znika. Nadal jednak, jeżeli oferujemy tradycyjne, fizyczne towary, to musimy zapewnić przestrzeń magazynową oraz niezbędną logistykę związaną z wysyłkami i ewentualnymi zwrotami. Mechanizmy wbudowane w sklepy presta shop w ogromnym stopniu to ułatwiają i pilnują, by żadna transakcja nie zagubiła się na którymkolwiek z jej etapów, nadal jednak musimy zajmować się paczkami. Jeżeli jest to dla nas dużą przeszkodą, to możemy spróbować oprzeć model biznesowy swojego sklepu tak zwany dropshipping, w którym spełniamy jedynie rolę swojego rodzaju pośrednika pomiędzy rzeczywistymi magazynami i fizycznymi sklepami, całą logistyką zajmuje się jednak ktoś inny, a my zyskujemy prowizje od każdej takiej transakcji.